phone

desktop

Voorjaarslezing en -ALV 2019

Wat vind jij ervan dat jouw cursisten regelmatig hun (klein)kinderen meenemen naar de hondentraining?

Denk je dan:
‘Leuk! Ik hou van kinderen, ik zou best wel iets meer met ze willen doen, maar ik weet niet hoe of wat.’?

Of denk je juist:
‘Kinderen? Ik zou niet weten wat ik er mee moet. Ik train honden, geen kinderen. En daarnaast vind ik het vreselijk hoe weinig ouders hun kinderen opvoeden in hoe ze met de hond om moeten gaan.’

Herkenbaar?
Cindy van Dorst, gedragstherapeut voor hond en kind, neemt ons tijdens de voorjaarslezing graag mee in dit onderwerp.

20190407 1Cindy: “Ik heb aan 40 hondenprofessionals gevraagd wat zij nu het meest lastig of vervelend vinden aan het trainen van honden die opgroeien in een gezin. En weet je wat ze zeiden? De professionals vertelden me dat het #1 probleem is dat ouders hun kinderen gevaarlijke dingen laten doen met de hond óf dat kinderen de hond niet met rust laten.

Ouders die vaak een beetje verliefd toe staan te kijken, want zij zien het sluimerend gevaar niet. Wist je dat er jaarlijks 150.000 Nederlanders worden gebeten? En dat maar liefst 75.000 kinderen het slachtoffer worden van een hondenbeet? Vaak worden kinderen gebeten door hun eigen hond óf door de hond van opa/ oma, familie of vrienden.

En heel veel van die honden (en hun baasjes) komen bij jou voor training, voor advies, voor hulp. Stel je voor dat we kunnen zorgen dat deze baasjes advies en hulp krijgen vóórdat hun hond een kind bijt. Dat zou echt geweldig zijn. Ik ben enorm bij dat ik op 18 mei ben uitgenodigd om het middagprogramma te verzorgen. En ik hoop dat jij erbij bent.

Tijdens het middagprogramma behandel ik 4 onderwerpen:

• Wat kun jij als kynologisch instructeur betekenen in het voorkomen van bijtincidenten (op jouw manier!)?
  • Wat te doen als kinderen je training verstoren (en hoe je dit gemakkelijk ombuigt)?
  • Waarom sommige (groot)ouders niet in grijpen wanneer hun kind bovenop de hond springt (en hoe jij daar op kunt reageren).
  • Wat het betekent om advies te geven vanuit de gezinsdriehoek, zodat je advies ook echt wordt uitgevoerd.

Ik zou het echt heel fijn vinden om met alle O&O-leden te kijken naar wat we kunnen doen om het hoge aantal bijtincidenten omlaag te brengen. Met zijn allen weten én kunnen we zoveel!”

Meer info
Opgeven kan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wees er snel bij want als altijd: vol = vol!
Leden kunnen gratis deelnemen, niet-leden betalen € 15,-.
PE-punten voor je accreditatie als kynologisch instructeur zijn in aanvraag bij de Raad van Beheer en bij SPPD.
De algemene ledenvergadering start om 12.30 uur op 18 mei, gevolgd door de lezing. Locatie is De Camp Sport & Cultureel Centrum in Woudenberg.

Over Cindy van Dorst
Meer info vind je op www.dierbareontmoetingen.nl
P.S. Overweeg jij ook al een tijdje om meer met kinderen te werken?
Ben je nog zoekende hoe je dit aan zult bieden óf wacht je misschien op het juiste moment?
Op 6 juni deelt Cindy tijdens de Kind-Hond-Manifestatie haar belangrijkste ideeën hierover met je. Op de manifestatie worden overigens hele andere onderwerpen behandeld dan op 18 mei.
Neem een kijkje op: https://dierbareontmoetingen.nl/kind-hond-manifestatie-2019/

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Meld je aan en je wordt als eerste op de hoogte gehouden van activiteiten, lezingen, acties, onderzoeksresultaten etc!

Waar wij voor staan

Positief
We werken vanuit een positieve, hond- en mensvriendelijke benadering

Veel praktijk
Naast theorie bieden we veel praktijkoefeningen, zodat de instructeur op het veld in staat is de combinatie begeleider - hond optimaal, afgestemd op hun individuele behoeften te ondersteunen

Divers
We maken gebruik van veel verschillende methodieken, waardoor de instructeur beschikt over een breed arsenaal van benaderingen

Nieuwsgierig
We hebben een open houding naar ontwikkelingen in het veld en de wetenschap.

Kritisch
Nieuwe benaderingen worden op hun bruikbaarheid beproefd en - indien positief beoordeeld - in het opleidingsaanbod opgenomen.

Betrouwbaar
O&O is in 1980 opgericht en telt ca. 2000 leden. Sinds de oprichting hebben duizenden cursisten een opleiding bij O&O gevolgd.
O&O is lid van de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland.

Meer informatie? Bel ons! 06-12113055
(ma-vr tussen 9.30 uur en 14.00)